tisdag 17 januari 2012

Introkurs i Pilates

Igår började jag på en pilateskurs hålld av en fantastisk kvinna vid namn Lotta Wallin. Förutom att jag för första gången i mitt liv "fick kontakt med" mina magmuskler (tidigare har jag bara fått det med rectus abdominis, dvs raka musklen på magen, så kallade sexpacket - fast det egentligen är åtta ...)  fick jag också veta att jag 1) Är överrörlig i framförallt axelleden, och 2) Är väldigt kort och stark i mina bröstmuskler. Den andra punkten gör att jag inte kan hålla en normal nackkurvatur och båda punkterna har säkerligen bidragit till att jag har en hel del spänningar i min bröstrygg som till och från gör förbannat jäkla ont.

Idag har jag träningsvärk mellan skulderbladen och övar mig framförallt på att få kontakt med mina magmuskler, att hålla en normalkurvatur i bäckenet, hålla input och andas rätt. Den här kursen kommer göra undervärk med mig kropp - inifrån och ut!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar